Sloep naar wal.

Na voor anker zijn gekomen met het ss Roebiah in de haven van Luanda bleek er geen tender naar de wal geregeld te zijn voor vervoer tussen schip en wal.
Dus moest er voorzien worden in eigen vervoer dmv een motorsloep.
De bakboords reddingssloep was voorzien van een motor en een elektriche start inrichting en deze werd te water gelaten voor vervoer.
Op mijn zaterdagse ronde controleerde ik altijd de accu's van de sloep en startte even de sloepmotor. Gezien er geen werkzaamheden waren op zondag wilden vele bemanningsleden stappen.
De 3de stuurman vroeg mij of ik als motordrijver dienst wilde doen gezien mijn ervaring met de sloepmotor, maar dat was ook alles.
Om 10:00 vertrokken wij naar de wal rijkelijk voorzien van bemanningsleden, en voor de wal kreeg ik het commando motor stop en daarna motor vol achteruit.
Zou in principe geen probleem moeten zijn, maar de omkeer inrichting werkte contra aan de vaarrichting en ik zette de motor op vol vooruit ipv achteruit, en kwamen schuin redelijk hard tegen de wal aan.
Dat was een snelle leeroefening voor later op de dag, daar om 23:00 de laatste stappers opgehaald zou worden.
Rond 22:30 vertrokken wij van het ss Roebiah en er waren bij aankomst wal (zonder verkeerde manouvres) al diverse bemanningsleden die redelijk aan bachus hadden geofferd aanwezig.
Om 23:00 was iedereen present en staken wij van de wal af en wij waren nog geen 200 meter uit de wal of er zei er een "ik wil naar mijn meissie" en stapte overboord.
Dus omkeren en oppikken en wij hadden hem net binnen boord daar ging de volgende overboord, al cirkelend in de haven en bemaningsleden oppikkend zijn wij bij het ss Roebiah aangekomen.

Wederom een ervaring rijker gingen wij te kooi.


Han

Geen opmerkingen: