Opgesloten.

Na congestie in de Perzische Golf 2de rondreis, Perzische Golf - Oost kust Zuid-Afrika en Golf van Mexico kon de afvaart datum New York niet gehaald worden. En kwam het ss Roebiah in charter voor de KNSM, en dit hield in vismeel halen op de West kust van Zuid- Amerika te weten Peru.
Vol met 9000 ton vismeel (wat een stank en het zilverwerk sloeg zwart uit) gingen wij na zo'n 10 maanden in de buitenlijn gezeten te hebben op naar Europa. Eerst werd Londen Groot Britannie aan gedaan en daarna Rotterdam. In Rotterdam werden de koel/vriescel aan gevuld. De koel/vriescel bevonden zich aan BB zijde beneden deks en de ingang van het voorportaal bevond zich tegen over de machinekamer ingang. Toen ik op een van de dagen dat wij in Rotterdam lagen de vetput uitkwam hoorde ik geschreeuw en gebonk op de deur van het voorportaal. Ik trok de deur open van het voorportaal en daar stond de Chef Hofmeester met beslagen brillenglazen in elkaar gekrompen.In plaats dat hij van blijdschap mij om de nek viel daar ik hem uit een netelige situatie haalde kreeg ik de volle lading van boosheid over mij heen. Die rot alarmbel van je werkt niet was onder meer de boodschap. Eerst heb ik gekeken waarom de deur van het voorportaal niet van binnen uit ontgrendeld kon worden. Voor ontgrendeling van de deur van het voorportaal stak van binnenuit een spindel door de deur met een knop die in het midden van de greep van de buitenkant uit kwam. Door op de spindel te duwen zou de deur van het voorportaal moeten ontgrendelen maar nu helaas niet. De ploeg die de bevoorrading had gedaan van de koel/vriescel had in het gat van de spindel een wortel gestoken zodat de spindel stokte en deur niet ontgrendeld kon worden van uit het voorportaal. Na dit verholpen te hebben zijn de Chef Hofmeester en ik op zoek gegaan naar de alarmbel, ik had geen flauw idee waar deze moest uithangen. Toen wij in de buurt van het kombuis kwamen hoorden wij een bel rinkelen, helaas was de kombuis gesloten. De Chef Hofmeester opende het kombuis en daar was de rinkelende alarmbel. Maar ja het kombuis is van 13:00 tot 16:00 niet bezet, het personeel is die tijd vrij. Het probleem lag dus bij de Civiele Dienst, maar uiteindelijk eind goed al goed. Ook ik kwam vaak in de koel/vriescel voor reparatie ventilatoren en dan kleedde ik mij dik aan. Een lange onderbroek een trui onder de overall en een gewatteerd Amerikaans leger jack, maar tijdens de reparatie voelde je al gauw de kou bij je benen op kruipen. De klap kwam als je van onder nul in vriescel terug in de machinekamer kwam waar het dik boven nul was in de tropen. Overigens had de 5de WTK algemene dienst mij op mijn 1ste reis de wijze les geleerd, als je ooit opgesloten raakt in de koel/vriescel ga niet zitten maar ga aan het werk met verplaatsen van alles wat voor handen is om warm te blijven. Dit had de Chef Hofmeester nagelaten, uiteindelijk zou hij dan pas om 16:00 uit zijn benarde situatie verlost worden. Een wijze les geleerd dus, en zeg tegen iemand van de dienst waaronder je valt dat je naar de koel/vriescel gaat.

Han Koppenberg

Geen opmerkingen: