Ahoi collega’s, zowel de Borneo als de Bali hadden problemen met de luchtcompressoren en wel in het elektrisch circuit. Maar je kunt ook ernstige problemen hebben met de aanzetlucht zelf. Dit is wat er gebeurde. Het was, dacht ik, m’n tweede reis op de Bali als 5e wtk begin 1960 op weg naar Indonesië en Nieuw Guinea. We voeren door het Suezkanaal richting Rode Zee redelijk vooraan in het konvooi. We moesten manoeuvreren van stop naar langzaam achteruit en gaven lucht op de motor. Normaal was iets lucht genoeg om de motor te starten, maar deze keer ging er grandioos iets mis. Er was een gesis van lucht en knallen en gedonder, in een mum van tijd waren de luchtvaten leeg en de motor niet gestart. Als de sodemieter de noodknop ingedrukt en enkele tellen later stonden alle wtk’s in de machinekamer. De stuurlui op de brug in grote paniek, want het schip ging nog wel vooruit en stoppen ging niet meer en het schip voor ons kwam steeds dichter bij. Als de donder hebben ze een sleepboot proberen te krijgen en ook gekregen en zijn verder gesleept naar de Bittermeren. Daar hadden we tijd om het luchtaanzetsysteem te repareren, maar eerst moesten we achterhalen wat er gebeurd was en dat was niet eenvoudig. Wat was er gebeurd? Na inspectie van het aanzetluchtsysteem bleken er een aantal aanzetkleppen eraf te zijn gevlogen en de onderdelen lagen door de hele machinekamer. Nieuwe kleppen aangebracht en heel voorzichtig proberen te starten, weer de luchtvaten leeg, maar geen verdere schade. Het lag dus niet aan de aanzetkleppen zelf. We zijn verder gaan zoeken in het aanzetsysteem en kwamen uiteindelijk terecht bij de manoeuvreerstand. Daar zat een klein klepje wat bedient werd door aanzetluchthandle. Dit ding losgehaald en ja hoor, hier zat een heel klein veertje in, ter grote van een veertje van een balpen. Dit veertje was afgebroken en tussen klep en zitting gekomen. Dit klepje, die de aanzetluchtkleppen bediende, bleef open staan waardoor een paar aanzetkleppen de enorme hoeveelheid lucht niet aankonden en afbraken. Maar hoe kom je aan zo’n klein veertje die niet in voorradig was en inderdaad hebben we een balpenveertje gebruikt om de zaak tijdelijk te repareren in afwachting van een juiste veer. Na deze reparatie opnieuw gestart en alles werkte perfect. Je bent zo met de hele ploeg toch wel wat uurtjes bezig. De stuurlui waren niet blij met dit akkefietje, heeft veel geld gekost i.v.m. de sleepboot. Zo zie je maar weer dat het allerkleinste deeltje van zo’n enorm grote motor net zo belangrijk is als het grootste deel.
Groeten Wim Vroom
Geen opmerkingen:
Een reactie posten