Vanaf mijn 1ste t/m de 4de reis (1961-1963) op het ms Bali hadden wij een Chinese crew. Mijn inziens voer 1/4 van de schepen van de SMN met een Chinese crew op reizen naar het verre oosten, op Amerika varen met een Chinese crew was vragen om moeilijkheden en dat hadden ze ondervonden met het ss Roebiah in 1963. In Amerika drosten veel Chinezen en moest het ss Roebiah onderbemand naar Malta varen om daar de resterende Chinezen af te lossen door een Hollandse crew. Wanneer je een Chinese crew had bevond zich onder de Chinezen een schandknaap. Nee niet voor de seksuele lusten maar voor als er contrabande werd aan getroffen in een van de aan gelopen havens op het schip en dan ging deze schandknaap mee en werd opgesloten in de bak aan de wal. De overige Chinezen zorgden dan voor de familieleden van deze schandknaap. Op mijn 4 de reis met het ms Bali werden de Chinezen die al van augustus 1961 a/b waren in begin 1963 afgelost in Hong Kong. Na dat de nieuw Chinese crew in Hong Kong a/b was gekomen begonnen wij te speculeren wie de nieuwe schandknaap moest zijn. Wij kwamen tot de conclusie`dat dit greaser (handlanger) van het machinekamer personeel moest zijn, het was er een die overal lak (nevermind) aan had. In Bangkok aan gekomen was het raak er werd contrabande aangetroffen en wie werd er afgevoerd, juist ja degene waarvan wij van mening waren dat hij de schandknaap was. Een paar dagen in de bak aan de wal en een paar uur voor vertrek kwam hij weer a/b. Blijkbaar was het vergrijp niet zo groot dat een langdurig verblijf in de bak noodzakelijk was, of de maatschappij heeft het vergrijp afgekocht. Overigens voeren er ook Pakistani als crew bij de SMN. Ik maakte in november 1965 een kustreis met het ss Riouw daar het verlof op was en het schip waar ik op geplaatst was het ms Bawean werd pas in december 1965 afgelost. Gelijk met de Pakistaanse crew stapte ik bij een werf in Rotterdam a/b, de wal elektriciens van de werkplaats uit Amsterdam waren druk bezig met het installeren van warmte platen voor de kok's van de machinedienst en dekdienst op 2 verschillende locatie a/b. Ze zeiden tegen mij dat de warmte platen niet op volle kracht werkten maar voor ongeveer de helft en dat in Amsterdam na de kustreis dit recht zou worden getrokken en dat op de dag van vertrek uit Rotterdam. De sleepboten lagen voor en achter, maar ja de platen werkten niet voldoende om een maaltijd te bereiden door de kok's en moest het vertrek enige uren uitgesteld worden daar de Pakistaanse crew zei "no food no sail". Ik heb het vermogen van de platen nog op 3/4 sterkte kunnen krijgen en wij vertrokken enigszins vertraagd. De Pakistanen hadden een enorm kaste systeem, zo was er een a/b die alleen maar wc's mocht schoonmaken en zo had ieder zijn werk waar niet van afgeweken werd. De werkzaamheden waren kaste gebonden. Er ging toch niets boven een Hollandse crew en daar heb ik maar heel weinig mee gevaren. Hoewel ik op het ss Roebiah en het ms Bawean met Hollandse crew heb gevaren en zo'n 8 x over de evenaar ben gegaan heb ik nooit Neptunes mogen ontmoeten.
Han Koppenberg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten