Vandaag is het 7 december 1968. Morgen komen we aan in st John ( New Foundland, Canada ) Het zal daar wel behoorlijk koud zijn. Het is nu al rond het vriespunt. We hebben zo'n beetje de hele week in een storm gezeten. De midscheeps ziet er uit of er een bom ontploft is. In de machine kamer is het niet veel beter. Donderdag brak de lastransformator uit zijn sjorringen en duikelde van drie meter hoog op de hoofdmotor. Daardoor brak een een zware olie afsluiter doormidden en scheurde een koelwaterleiding. De hele machinekamer onder de zware olie vermengt met water. Dat was dus werken geblazen. Geen reserve afsluiter voorradig. Ik heb een luchtafsluiter afgedraaid op de draaibank en pas gemaakt. Dat lijkt simpel maar dat was het niet. Die boot maakte onwijze halen in het slechte weer, we lagen natuurlijk dwars op de golven. Met een hand die draaibank bedienen en met de andere mijzelf vasthouden. O het was geen saai werk hoor. Er kwam van alles voorbij, een aambeeld of een hamer, of een mens die zich niet goed had vastgehouden. Zo was daar de HWTK. Hij was door de Ouwe weggestuurd van de borreltafel om polshoogte te nemen en leiding te geven in de vetput. Hij trachtte met vaste hand orders te geven. Glibberde weg en lag met z'n witte pakkie op z'n rug in de shit. Nou daar heb ik geen last meer van gehad. Op de plaat waren matrozen bezig met het opruimen van de zware olie shit. Maar dat viel ook niet mee, t'was net zo glad als een ijsbaan. Toen die grap begon zou ik net in bed stappen. Nou ja de gehele nacht doorgewerkt. Om een uur of zeven in de ochtend konden we die kar weer starten. We varen weer, af en toe vliegt er wat in de brand, maar een kleinigheidje hou je.
Jan Waterdrinker
Geen opmerkingen:
Een reactie posten