Sloepenrol

Na vertrek uit Amsterdam met het ms Bali en een volledige Chinese crew muv de officieren besloot de Hoge Druk sloepenrol te houden.
Er was echter een maar, vele bellen van het alarmsysteem werkten niet goed.
Het onderhoud van de alarmbellen lag volgens mij bij de 3de stuurman.
Maar de techinische kennis op elektrisch gebied was niet optimaal van de 3de stuurman.
En op de dag van de sloepenrol wat niemand mocht weten van de Chinese crew dat deze gehouden zou worden. Kreeg ik de opdracht als elektricien om naar de alarmbellen te kijken en af te stellen indien nodig.
Voor het afstellen van de alarmbellen had ik spanning nodig en nergens zat een stopcontact in de buurt van de alarmbellen.
Ik maakte toen een snoertje met een bajonetfitting want de lampen die we gebruikten hadden een bajonetfitting.
Ter plekke van de alarmbel nam ik een lamp uit en stak mijn snoertje met bajonetfitting in de lamphouder en kon zo de alarmbel afstellen.
Helaas had ik niet de aanvoerdraden van de alarmbel losgenomen en tijdens het afstellen van de desbetreffende alarmbel gingen dus alle alarmbellen over het hele schip over.
Hoe wel het signaal wat ik maakte tijdens het afstellen van de alarmbel niet leek op dat wat gebruikt werd om naar de sloepen te gaan aan te geven, ging de gehele Chinese crew naar de sloepen. De Chinese crew wist zogenaamd niet dat er sloepenrol zou zijn, maar tijdens mijn werkzaamheden liepen ze al met zwemvesten om.
Oefening werd afgeblazen en op een andere dag over gedaan.
Er kon ook weinig geheim blijven in zo'n kleine gemeenschap.
Ook ik had een taak bij de sloepenrol, ik moest de PROP doen volgens de sloepenlijst.
Reizen later kwam ik er achter wat dat betekende, ik moest de prop (ik vond dit zulke rare letters voor de roepnaam van het schip) steken in de bodem van de sloep.
Maar ja ik had ook niet op de cursus voor sloepgast gezeten, men vond dat niet nodig en gelukkig zijn we nooit vergaan.

Tot zover.

Han Koppenberg

Geen opmerkingen: